Iittala’s vroegste geschiedenis dateert uit 1881 toen in het dorp Iittala, in het zuiden van Finland, een glasfabriek (Iittala Glasworks) werd opgericht door de Zweedse glasblazer P.M. Abrahamsson. Daar waren alle essentiele grondstoffen voorhanden: hout, water en zand. De echte doorbraak vond plaats aan het begin van het modernisme en functionalisme in de jaren ’30 en ’40 van de vorige eeuw. Het merk Iittala werd echt bekend toen Alvar Aalto in 1936 de Savoy vaas ontwierp, die door Iittala eind jaren ’40 in productie werd genomen. Naast Aalto nam Iittala door de jaren heen vele andere glasontwerpers in dienst en groeide tot één van de toonaangevende Scandinavische designmerken. De unieke kwaliteit van het Scandinavische licht is een belangrijke inspiratiebron voor de ontwerpers van iittala.
Het Iittala logo werd in 1956 door professor Timo Sarpaneva ontworpen. Het logo symboliseert de blaaspijp en het glasmengsel dat uit de pijp komt.
In 2003 werd de Iittala Group opgezet: een fusie met aardewerkfabrikant Arabia en staalfabrikant Hackman zodat naast glas ook servies, bestek en keukenaccessoires tot de collectie behoren. Tevens werd in dit jaar de eerste Iittala winkel in Nederland geopend. Sinds 2007 valt de Iittala Group onder Fiskars. Dit bedrijf bestaat al 360 jaar en is het oudste bedrijf van Finland.
Het doel van Iittala is het creëren van ontwerpen die tijdloos zijn en functioneel. Alle producten zijn zo gemaakt dat ze bij elkaar passen, zodat alles op veel verschillende manieren gecombineerd kan worden, al naar gelang ieders smaak en voorkeur.
De produkten van Iittala zijn ambachtelijk gemaakt, duurzaam, exclusief en Fins tot in de vezels.
Finland is één van de weinige landen waar design volledig in het dagelijkse leven is geïntegreerd. De Savoy vaas van Alvar Aalto, de Unikko bloem van Marimekko en de Fiskars schaar. Deze top drie van grote Finse designklassiekers zal in vrijwel geen enkel Fins huishouden ontbreken. Op het gebied van servies en glaswerk ziet u er steevast de beroemde zestiger jaren ontwerpen van hoofddesigner Kaj Franck voor Arabia en Nuutajärvi.
De Finse hoofdstad Helsinki is voor 2012 uitgeroepen tot World Design Capital. Het belangrijkste doel is, naar verluidt, de mensen aan het denken te zetten, algemeen bewust te maken van de aanwezigheid van design en zich bovendien af te vragen waarom iets een bepaalde vorm en/of functie heeft. Dit kan zich uitstrekken over alle aspecten van het dagelijkse leven en in de breedste zin van het woord. Van vervoer tot architectuur en van webdesign tot mode of moderne kunst. Helsinki won daarin met glans van een andere genomineerde stad: Eindhoven.